اسلام
اسلام
لا اله الا الله محمد الرسول الله
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 اسفند 1398برچسب:, توسط ناصر آب خضر |

اسلام در عصر جهاني شدن
نويسنده: ناصر آب خضر

فلسفه هاي جديدي همانند ناسيوناليسم، سوسياليسم، و فاشيسم كه گرايش دارند اديان سنتي را به عنوان كند و عقب مانده بودن، ناديده بگيرند، نيز نتوانسته اند اين سموم را كنترل كنند. در هر حال، تحت اين فلسفه ها، اشاعه اين سموم از طريق قدرت و كاربرد فناوري، سريع تر شده است. حتي كساني كه اديان آسماني را رد مي كنند، اغلب اوقات پيشداوري هايي همچون نژادپرستي را در پس زمينه ذهن خود دارند كه زمينه نامساعدي را براي شيوع اين سموم فراهم مي سازد. شواهد كافي وجود دارد كه نشان مي دهد باصطلاح مفسران بشر دوست و ليبرال غربي، پس از يازده سپتامبر، خشم، نفرت، و ناآگاهي خود از اسلام را به نمايش گذاشته اند.
جهاني شدن در طول نيم قرن گذشته، پيامدهاي مادي و نيز اخلاقي متعددي را ايجاد كرده است. شايد مهمتر از همه صنعتي شدن و مصرف گرايي بي حد و حصر، گرمايش جهاني را موجب شده اند. كثرت توفان و گرد بادها، و گرماي بي سابقه، باران هاي تند و خشكسالي هاي شديد، و نيز ذوب شدن سريع يخچال هاي طبيعي، نشانه هايي از اين مشكل فزاينده مي باشند. علاوه بر اين، تمامي كشورهاي جهان، مسير كشورهاي غربي را در پي گرفته اند؛ و غول هاي صنعتي آسيايي همانند چين، بيشتر علاقمند هستند تا بجاي محافظت از محيط زيست، به بخشي از اقتصاد جهاني شده، تبديل گردند.
نابرابري به شدت فزاينده در شرايط مادي زندگي، يكي ديگر از عواقب قابل مشاهده جهاني شدن در عرصه اقتصادي است. هر ساله فقر به واسطه فقدان مراقبت هاي بهداشتي و غذا، هزاران نفر از مردم را به كام مرگ مي كشاند. درآمد روزانه حدود يك ميليارد نفر، كمتر از يك دلار مي باشد؛ و گويي كه اين ارقام را به سخره گرفته باشيم، چرا كه 358 نفر، ثروت مالي بيشتري از نصف جمعيت جهان را در اختيار دارند. آمار نا اميدي نيز همانند ارقام نابرابري فقير و غني، به طور گسترده اي در دسترس اند (به عنوان مثال، گزارش هاي منتشر شده توسط سازمان ملل را ببينيد.) براي بيشتر كردن مشكل، جمعيت جهان در طي نيم قرن گذشته از دو ونيم ميليارد نفر به شش ونيم ميليارد نفر افزايش يافته است و پيش بيني مي شود كه در اواسط قرن اخير به حدود 11 ميليارد نفر خواهد رسيد. اين روندهاي جمعيت شناختي را نبايد ناديده گرفت. بدون تدابير جدي براي كنترل جمعيت جهان از طريق اقدامات انساني يا به دست مادر طبيعت، منابع طبيعي كره زمين، قادر به تامين زندگي همه انسان ها نخواهد بود. جهاني شدن همچنين، دسترسي فزاينده به ابزارهاي خشونت از بمب هاي دست ساز گرفته تا سلاح هاي بيولوژيك را موجب شده است. هر فردي، هر كجا، و در هر لحظه اي ممكن است گرفتار نفرت قومي يا مذهبي شود. بايد اذعان نمود كه جوامع قبلانيز با چنين نفرت هايي روبرو بودند، و نيازي به يادآوري مشكلاتي كه قبلاذكر شده نيست - استثمار منابع طبيعي، علاقه افراطي به انباشتن ثروت مادي، فشار جمعيتي زياد- و اغلب مواقع به خاطر اين مسائل به جنگ روي مي آورده اند. ولي امروزه گستره جهاني شدن بدون هيچ گونه مانع يا عامل توازن بخشي، بشريت را در نقطه اي خطرناك از تاريخ حياتش جاي داده است. روشنفكران نگران كه از وعده جهاني شدن، مايوس و از ماهيت و دامنه خشونت متعاقب آن، وحشت زده شده اند، كتاب هايي را با چنين عناويني به نگارش در مي آورند: “جهان در آتش”، “قرن بي رحم”، “بازگشت به توحش”، و ... . تمامي جوامع و اديان، در حال واكنش به مشكلاتي هستند كه به شيوه هاي مختلف در اثر بحران جهاني شدن انباشته شده اند. و حتي بعضي از جوامع اين مشكلات را ناديده مي گيرند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: